Piesa „Espresso Macchiato” a rapperului și cântărețului estonian Tommy Cash, selecția Estoniei pentru concursul Eurovision din 2025, a stârnit reacții puternice din cauza modului în care parodiază stereotipurile italienești, unii cerând chiar excluderea piesei din concurs. Odată cu anunțul participării piesei în competiție, reacțiile au variat de la confuzie până la revoltă, mai ales în Italia, din cauza accentului italian fals intenționat a lui Cash, dar și a stereotipurilor folosite, relatează BBC.
Piesa nu este prima care ironizează stereotipurile italiene – cântece din perioada războiului și de după război, precum „Mambo Italiano”, au făcut deja acest lucru. Autoironia este parte integrantă din Eurovision, în special în cazul țărilor din Europa de Est. De exemplu, piesa Poloniei din 2014, „My Słowianie”, a parodiat stereotipurile de gen, iar Grecia a abordat criza financiară din 2013 prin piesa satirică „Alcohol is Free”. Totuși, piesa lui Tommy Cash pare să fie prima care parodiază o altă națiune concurentă – o alegere îndrăzneață într-un concurs care a avut mereu o semnificație mai mare decât simpla competiție muzicală, scrie BBC.
Concursul Eurovision reunește peste 35 de țări, în principal din Europa, și este una dintre cele mai longevive emisiuni TV anuale. Acesta promovează coeziunea între state și oferă un sentiment de unitate culturală. Deși regulile interzic explicit versurile, gesturile sau declarațiile de natură politică, concursul a avut deseori un rol politic. Înființat în 1956 de Marcel Bezençon, directorul Uniunii Europene de Radio și Televiziune (EBU), Eurovision a fost conceput ca o platformă pentru schimb cultural, diplomație și promovarea imaginii naționale.
„Scopul Eurovisionului este să unească Europa. Este și o formă de educație pentru public, care poate învăța despre tradițiile unei țări și despre cum se exprimă oamenii astăzi. În acest sens, concursul este comparabil cu o expoziție universală – o vitrină culturală. Potrivit cercetătorului Göran Bolin, Eurovision este echivalentul muzical al unui târg mondial”, a afirmat pentru BBC muzicologa Anna G. Piotrowska.
Tommy Cash: între admirație și critică
„Un fan Eurovision mi-a spus că jumătate din fani mă adoră, iar cealaltă jumătate nu mă suportă, pentru că par să iau totul în derâdere. Dar dacă ar fi doar o glumă pentru mine, nu aș investi atât de mult. Aș sta în spate pe scenă, aș bea o cafea și aș aștepta să se aprindă luminile”, a declarat Cash pentru BBC.
Pentru Estonia, Eurovision are o semnificație aparte. Țara a câștigat o singură dată, în 2001, cu piesa „Everybody”. Unii comentatori au descris victoria drept cel mai important eveniment de la obținerea independenței față de URSS. Astăzi, Estonia încearcă să elimine limba rusă din școli și să-și reafirme identitatea culturală. În acest context, alegerea unei piese care nu reflectă cultura estoniană și ironizează ideea de reprezentare națională ridică semne de întrebare.
Întrebat de ce a ales o piesă care ironizează stereotipurile italiene, Cash răspunde simplu: „Pentru că e amuzant.” Deși tratează subiectul cu umor, abordarea sa i-a deranjat pe unii italieni și fani ai concursului.
Senatorul italian Marco Centinaio, din partidul Liga Nordului, este unul dintre cei mai vocali critici ai piesei. Asociația italiană pentru drepturile consumatorilor (Codacons) a cerut descalificarea piesei, acuzând folosirea de stereotipuri jignitoare. „Cei care insultă Italia nu au ce căuta la Eurovision”, a spus Centinaio.
Totuși, ambasadorul Estoniei în Italia, Lauri Bambus, a declarat că a primit „feedback foarte pozitiv” despre piesă, în ciuda criticilor privind „gramatica italiană greșită” a lui Cash.
„Italienii iubesc melodiile catchy și au simțul umorului”, spune el, adăugând că piesa este difuzată frecvent în cafenelele italiene, iar publicul o apreciază, a relatat BBC.