Norvegia construiește Rogfast, cel mai lung și mai adânc tunel rutier subacvatic din lume. Proiectul de 27 de kilometri este conceput pentru a reduce timpul de călătorie între orașe importante și pentru a deveni parte a unei autostrăzi fără feriboturi de-a lungul coastei de vest, scrie CNN.
Lucrările au început în 2018, au fost suspendate în 2019 din cauza costurilor și reluate în 2021. Finalizarea este planificată pentru 2033, iar investiția totală se ridică la aproximativ 25 de miliarde de coroane norvegiene (2,4 miliarde de dolari).
Tunelul va coborî până la 392 de metri sub nivelul mării și va avea două tuburi separate, fiecare cu două benzi de circulație. La mijloc va include un dublu sens giratoriu care va asigura accesul către insula Kvitsøy. Rogfast va scurta cu aproximativ 40 de minute drumul dintre orașele Bergen și Stavanger, înlocuind feriboturile actuale.
Pentru a aduce cele două capete ale tunelului în același punct cu o abatere de doar 5 centimetri, constructorii folosesc tehnologii avansate, inclusiv scanere laser capabile să genereze milioane de puncte de date pe secundă. Proiectul se confruntă însă cu provocări majore: presiunea apei sărate, necesitatea etanșării perfecte a rocii și asigurarea ventilației și siguranței pe întreaga lungime.
Rogfast face parte din modernizarea rutei E39, care va transforma actuala autostradă de coastă într-un traseu fără feriboturi până în 2050. Deși închiderea feriboturilor va duce în cele din urmă la pierderea unor locuri de muncă, autoritățile cred că noua infrastructură va sprijini economia locală și va facilita accesul la servicii și locuri de muncă în regiune.
În prezent, titlul de cel mai lung tunel din lume cu o secțiune subacvatică aparține tunelului Seikan din nordul Japoniei, un tunel destinat exclusiv transportului feroviar, cu o lungime totală de 53,85 kilometri dintre care 23,3 kilometri sunt subacvatici.
Tunelul Canalului Mânecii, care este, de asemenea, destinat exclusiv transportului feroviar și leagă Anglia de Franța, este mai scurt, având o lungime de 50,46 kilometri, dar secțiunea sa subacvatică de 37,9 km este mai lungă decât Rogfast. Cu toate acestea, Rogfast va fi mult mai adânc sub nivelul mării decât Seikan sau Tunelul Canalului Mânecii, care ating adâncimi maxime de 240 de metri și, respectiv, 115 metri.
