După 12 ani trăiți în Norvegia, unde clima rece și umedă nu le-a permis să se adapteze, fondatorii brandului „Crista” au decis să revină acasă și să construiască o afacere locală în Republica Moldova. Ideea a prins contur în 2014, atunci când, lucrând peste hotare, au început să planifice lansarea unui proiect care să aducă produse de calitate pe piața locală.
Afacerea a fost fondată acum trei ani, în 2022, împreună cu un cetățean danez, partener de muncă timp de 12 ani. „ Am învățat în Norvegia cum se face managementul unei companii într-o țară cu un nivel înalt de trai”, povestește fondatorul afacerii, Tudor Ciobanu.

Primii pași și provocările inițiale
La început, principala provocare a fost piața arhiplină cu produse de import și găsirea unei nișe potrivite. În plus, formarea unei echipe bine coagulate s-a dovedit esențială pentru dezvoltarea ulterioară. Cu toate acestea, perseverența și orientarea spre calitate au dat roade: „Am pornit de la zero, în fiecare an reușim să dublăm volumele de producție”. În primul an compania a avut vânzări de un milion de lei. În următorii ani, veniturile din vânzări s-au dublat.
Produse locale, clienți locali
„Crista” produce șosete care pot fi găsite în magazine precum Bonita, Împărăția Curățeniei, Avocado, iar în curând și în magazinele Local, prin rețeaua de distribuție „Vladistrib”. În plus, compania este prezentă la târgurile de producători autohtoni „Cămara Fest” din sectoarele orașului Chișinău.
Clienții sunt atât consumatori finali, care cumpără la târguri, cât și retaileri și engrosiști. „Producem exclusiv pentru piața internă”, menționează fondatorul.
Planuri de viitor
Planurile de viitor ale companiei constau în extinderea producției, înlocuirea utilajelor cu echipamente mai performante, automatizarea proceselor și crearea de noi locuri de muncă. Exportul nu este încă o opțiune viabilă, deoarece capacitățile actuale nu fac față unor volume atât de mari, potrivit lui Tudor Ciobanu.
Un sfat pentru tinerii antreprenori
Fondatorul brandului „Crista”, Tudor Ciobanu, transmite următorul mesaj celor care visează să își lanseze o afacere în Republica Moldova:
„Răbdare, încredere, să vă bazați doar pe voi înșivă și multă muncă. Nu vă va împiedica nimeni, dar nici nu vă va ajuta nimeni. Totul ține de tăria de caracter și de încrederea în ceea ce faceți”.
Maria Genunchi
