Utilizatorii serviciilor de plată din Uniunea Europeană (UE) vor fi mai bine protejați împotriva fraudelor, inclusiv a celor online, și împotriva utilizării abuzive a datelor lor personale. De asemenea, taxele și comisioanele pentru serviciile de plată vor trebui să fie transparente, iar competiția între bănci și furnizorii non-bancari de servicii de plată va fi îmbunătățită. Noile reguli prevăd și un acces mai facil la numerar, în special în zonele rurale și izolate.
Parlamentul European și Consiliul UE au ajuns la un acord asupra Regulamentului privind Serviciile de Plată (PSR) și asupra celei de-a Treia Directive privind Serviciile de Plată (PSD3)
Protecția clienților împotriva fraudelor
Furnizorii de servicii de plată (PSP) care nu implementează mecanisme adecvate de prevenire a fraudelor vor fi responsabili pentru acoperirea pierderilor clienților. Aceștia vor trebui să verifice dacă numele destinatarului și identificatorul unic se potrivesc. În caz de discrepanțe, plata va fi refuzată, iar clientul informat. Totodată, furnizorii serviciilor de plată trebuie să asigure autentificarea puternică a clienților și să efectueze evaluări de risc.
Clienții vor beneficia de limite de cheltuieli și măsuri de blocare pentru reducerea riscurilor de fraudă. Dacă o tranzacție este inițiată sau modificată de un fraudator, aceasta va fi considerată neautorizată, iar PSP-ul va fi responsabil pentru întreaga sumă fraudată. PSP-ul destinatar va trebui să blocheze orice tranzacție suspectă.
În cazurile de fraudă prin impersonare – când un escroc se dă drept angajat al furnizorului de servicii de plată pentru a determina clientul să autorizeze o plată – furnizorul de servicii de plată va rambursa întreaga sumă, atâta timp cât clientul raportează incidentul poliției și informează furnizorul de servicii de plată.
Platformele online vor fi responsabile față de PSP-urile care au rambursat clienți păgubiți, dacă sunt informate despre conținut fraudulos și nu îl elimină. Publicitatea pentru servicii financiare pe platformele mari online sau motoarele de căutare va trebui să demonstreze că este legală sau oficial exceptată în țara relevantă. Aceasta se bazează pe prevederile și completează protecțiile prevăzute în Legea privind Serviciile Digitale (Digital Services Act).
Utilizatorii vor avea acces la suport uman pentru clienți (nu doar chatbots), iar resurse publice vor fi alocate educării cetățenilor pentru prevenirea fraudelor.
Comisioane transparente
Clienții trebuie să fie informați clar asupra tuturor comisioanelor înainte de efectuarea unei plăți, inclusiv pentru conversia valutară sau comisioanele fixe pentru retragerile de numerar la ATM-uri, indiferent de operator.
Acces mai bun la numerar
Pentru a facilita accesul la numerar, mai ales în zonele rurale sau izolate, magazinele vor putea oferi retrageri de numerar între 100 și 150 de euro, fără ca clientul să fie obligat să cumpere ceva.
Proceduri de autorizare simplificate
Autorizarea instituțiilor de plată va fi simplificată, menținând cerințe prudente și de capital, calcule corecte ale fondurilor proprii și prognoze financiare fiabile. Furnizorii de servicii cu active cripto autorizați vor beneficia de proceduri simplificate, păstrând controalele de risc.
Citește și:
