Consumatorii trebuie să știe că garanția și termenul de valabilitate nu sunt același lucru: garanția asigură repararea, înlocuirea sau returnarea produsului dacă acesta nu corespunde standardelor promise, în timp ce termenul de valabilitate garantează că un bun sau un produs alimentar poate fi utilizat sau consumat în siguranță până la data indicată.
Conform Legii nr. 105/2003, garanția reprezintă perioada de timp stabilită de lege sau declarată, care începe de la data livrării produsului, serviciului. În acest interval, vânzătorul, prestatorul sau producătorul se angajează față de consumator, fără costuri suplimentare, să restituie prețul plătit, de a înlocui, de a repara sau întreține produsul cumpărat, serviciul prestat ori de a se ocupa de produse, servicii în orice mod, dacă acestea nu corespund condițiilor enunțate în declarațiile referitoare la garanție sau în publicitatea aferentă.
Potrivit Codului Civil, termenul de valabilitate a bunului reprezintă perioada de timp după expirarea căreia bunul nu mai poate fi utilizat. Vânzătorul este obligat să transmită bunul cu termenul de valabilitate stabilit astfel încât cumpărătorul să îl poată utiliza conform destinației până la expirarea acestui termen.
În ceea ce privește produsele alimentare, Legea nr. 279/2017 prevede că termenul de valabilitate semnifică perioada stabilită de producător, pe durata căreia produsul trebuie să își păstreze caracteristicile specifice, cu condiția respectării regulilor de transport, manipulare, depozitare și consum.
- Termenul de valabilitate se exprimă fie prin data-limită de consum, fie printr-un interval de timp.
- Pentru produsele ușor perisabile din punct de vedere microbiologic, care pot prezenta un pericol imediat pentru sănătate după o scurtă perioadă, se stabilește data-limită de consum. După această dată, produsul nu mai este considerat sigur pentru consum.
- Este interzisă prelungirea termenului de valabilitate al produselor alimentare, inclusiv prin reetichetare sau reambalare.
(Videografic) Cum procedezi atunci când produsul cumpărat nu funcționează conform descrierii
În concluzie, garanția protejează drepturile consumatorului în ceea ce privește funcționalitatea și calitatea produsului sau serviciului, iar termenul de valabilitate garantează siguranța și utilizarea în siguranță a bunurilor sau alimentelor până la data specificată.
Garanția legală și garanția comercială
Atunci când este vorba despre caracterul obligator sau facultativ al acesteia, garanția poate fi: legală – obligatorie și comercială – facultativă.
Garanția legală este obligatorie și asigură protecția consumatorului atunci când un produs nu este conform. Vânzătorul sau producătorul trebuie să repare, înlocuiască sau să restituie contravaloarea produsului fără costuri suplimentare. Termenul standard al garanției legale pentru produsele nealimentare de folosință îndelungată este de 2 ani, iar pentru cele cu durată de funcționare mai mică, garanția se reduce la durata de funcționare. Pentru alte produse decât cele de folosință îndelungată (încălțăminte, țesături, ceramică), răspunderea vânzătorului este valabilă 30 de zile de la achiziție.
Pentru produsele de sezon (încălțăminte, articole vestimentare, produse din blană etc.) procurate până la începerea sezonului respectiv, termenul de garanție se calculează de la începutul sezonului: pentru perioada de iarnă – de la 1 octombrie, pentru perioada de vară – de la 1 aprilie, dacă neconformitatea a apărut în termen de 30 de zile (calculat de la începutul sezonului în cazul procurării până la începerea sezonului respectiv sau calculat din data achiziției, în cazul în care produsul este achiziționat în perioada sezonului).
Cât privește produsele second-hand, acestea pot avea o garanție mai mică, stabilită prin acordul părților
(comerciant și consumator), dar nu mai mică de 1 an.
Garanția comercială reprezintă orice angajament din partea vânzătorului sau a unui producător față de consumator, prevăzut în certificatul de garanție sau în publicitatea relevantă disponibilă în momentul sau înaintea încheierii contractului, suplimentar față de obligațiile legale referitoare la garanția de conformitate, de a restitui prețul plătit sau de a înlocui, a repara sau a întreține bunurile în orice mod în cazul în care acestea nu corespund
specificațiilor sau oricărei alte cerințe care nu este legată de conformitatea din certificatul de garanție sau
din publicitatea relevantă disponibilă în momentul sau înaintea încheierii contractului.
Garanția comercială poate oferi beneficii suplimentare față de garanția de conformitate (legală), cum ar fi:
- Durată extinsă – garanția comercială poate avea o durată mai lungă decât garanția legală, oferind astfel
protecție pentru o perioadă mai îndelungată. - Aspecte suplimentare incluse în garanție – Poate acoperi probleme care nu sunt incluse în garanția legală, cum ar fi defectele care apar în urma uzurii normale sau a accidentelor.
Cel mai simplu exemplu, este garanția comercială oferită la aparatele electrocasnice (frigiderele, televizoarele) care oferă un termen extins de garanție 5 sau chiar 10 ani.
Mai multe informații găsiți în nota elaborată în cadrul Campaniei Naționale de Informare a Consumatorilor: „Drepturile consumatorilor sunt drepturile mele!”
