La începutul lunii noiembrie prețul macroului s-a dublat în unele magazine din Republica Moldova, ajungând la peste 300 de lei pe kilogram și stârnind discuții aprinse pe rețelele de socializare, inclusiv printre politicieni. Importatorii locali invocă creșterea costurilor pentru noile loturi de materie primă, iar autoritățile precizează că nu pot inerveni în reglementarea prețurilor din magazine.
Autoritățile din Norvegia, al doilea cel mai mare exportator de pește din lume, atrag atenția că majorarea este alimentată de reducerea drastică a capturilor și de dublarea prețului mediu plătit pescarilor față de 2024.
Situația ar fi fost declanșată după ce Comisia Europeană a propus Consiliului UE reducerea semnificativă a cotelor de captură pentru sezonul 2025/2026 la anumite specii de pește marin, inclusiv macroul – în Pacific cu până la 60%, iar în Atlanticul de Nord cu până la 23%, pentru statele membre, în special pentru statele membre ale Uniunii Europene (UE).
Ce spun importatorii de macrou din R. Moldova
Directorul executiv al „Ocean Fish”, Vadim Budaca, a declarat pentru ZdGust.md că prețul de raft al macroului sărat/afumat s-a majorat din cauza scumpirii, practic duble, a materiei prime: „Din informația pe care o cunosc de la partenerii din Norvegia, se mai preconizează o majorare cu 25–30% în luna martie a anului viitor, dar încă nu este sigur dacă va fi sau nu.”
Budaca a precizat faptul că prețul pentru macrou diferă și în funcție de sezon – macroul de toamnă, spre exemplu, este mai scump decât cel de vară: „Momentan, un macrou de calitate poate fi procurat la un preț de 5 euro/kg. Aici mai adăugați costurile de transport, în funcție de unde este adus. Preponderent, toți aduc macroul din Klaipeda. Costul transportului până în Chișinău variază între 2700 și 3000 de euro. În plus, ce ține de afumare, procesul durează până la 15 ore, practic este un produs care se afumă cel mai mult. Aici adăugați costurile pentru lumină, costurile pentru eviscerare. Deja prețul final – fiecare companie decide cu cât vrea să-l vândă.”
Igor Grigoriev, directorul Asociației Producătorilor, Procesatorilor și Importatorilor de Produse Pescărești „Agrovector”, din care fac parte 12 importatori de produse de pescuit din Republica Moldova, a declarat pentru ZdGust că statul ar trebui să intervină în cazul dat, inclusiv prin micșorarea taxei TVA la 8%. Grigoriev afirmă că această scumpire afectează direct alimentația de bază a populației, mai ales în contextul în care peștele este parte importantă în meniurile instituțiilor publice, cum sunt școlile, spitalele, grădinițele sau unitățile militare. „Dacă TVA-ul ar fi coborât la 8%, nu am pierde bani la buget, pentru că se aplică la o bază de preț deja majorată. Însă consumatorii ar putea avea acces la prețuri rezonabile”, declară Grigoriev.
Asociația „Agrovector”, care reprezintă 80% din piața națională de profil, a fost fondată în anul 2009. Din aprilie 2024, director al asociației este Igor Grigoriev. Potrivit lui, rolul principal al asociației este de a reprezenta interesele importatorilor de produse de pescuit importate și procesate, în special de pește sălbatic, în relația cu instituțiile statului.
Ministrul Economiei: statul nu poate reglementa prețurile de raft decât pentru produsele sociale
Vicepremierul și ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării, Eugen Osmochescu, a comentat subiectul după ședința Guvernului din 12 noiembrie, precizând că statul nu poate reglementa prețurile de raft. „Suntem un stat cu o economie de piață, iar intervenția statului este posibilă doar în cazul produselor sociale. Peștele nu este inclus în categoria de produse sociale”, susține Osmochescu. Potrivit lui, prețul de import al macroului a crescut de la 2,45 dolari pentru un kilogram în 2023 la 3,3 dolari pentru un kilogram în 2025, ceea ce înseamnă o creștere de 34,6%.
Oficialul a precizat că reducerea cotelor de pescuit la nivel global a avut un impact direct asupra prețurilor. „În Pacific, cotele pentru pescuitul macroului au fost diminuate cu până la 60%, iar în Atlanticul de Nord – cu până la 23%, pentru statele membre, în special pentru statele membre ale Uniunii Europene”, a menționat ministrul.
Aceste restricții au redus oferta mondială de macrou, ceea ce a dus la scumpiri în lanț – de la pescuit și transport până la import și vânzarea în magazine. Osmochescu a precizat că R. Moldova beneficiază în continuare de acordurile de liber schimb cu Islanda și Norvegia, care permit importul de pește fără taxe vamale sau de import.
ZdGust.md a verificat: macroul sărat sau afumat costă între 100 și 300 de lei/kg, în funcție de rețeaua de magazine
Redacția ZdGust.md a verificat prețul unui kilogram de macrou la data de 12 noiembrie 2025 în mai multe rețele de magazine și a constatat că nu toți comercianții au majorat prețul până la 300 de lei, așa cum s-a vehiculat pe rețelele sociale.
Compania „Telemar”, unul dintre cei mai mari producători şi distribuitori de produse din peşte de la noi, ne-a comunicat telefonic următoarele prețuri de raft: 1 kg de macrou afumat costă între 100 și 199 de lei/kg, iar 1 kg de macrou sărat – 190 de lei/kg. Prețul pentru 1 kg de macrou înghețat este de 138 de lei/kg.
Reprezentanții companiei au refuzat să comenteze majorarea prețurilor din alte rețele comerciale și au precizat că, deocamdată, nu se știe dacă prețurile actuale vor fi sau nu majorate.
Rețeaua de magazine „METRO” afișează online prețuri pentru 1 kg de macrou între 185 și 248 de lei.
În magazinele „Linella”, prețurile la macroul sărat sau afumat variază între 235 și 299 de lei/kg.

Potrivit datelor oferite de „Ocean Fish”, prețurile angro la macrou sunt de 227 lei/kg pentru produsul afumat, 219 lei/kg pentru cel sărat și 170 lei/kg pentru cel înghețat. Prețul de raft în magazinele „Ocean Fish” variază între 233 și 319 lei.

În rețeaua de magazine Nr.1, prețul pentru 1 kg de macrou este de 172,5 lei pentru cel sărat, 199 lei/kg pentru cel afumat și 109,3 lei/kg pentru cel înghețat.

În rețeaua „Kaufland”, prețul pentru macroul afumat ambalat în vid este de 319,67 lei/kg, iar 1 kg de macrou proaspăt eviscerat, la fel, ambalat în vid, costă 219 lei. În rețeaua de magazine „Local”, prețurile variază între 334 și 348 de lei/kg pentru macroul ambalat în vid.
În rețeaua de magazine „Bonus” se vinde macrou înghețat cu 96 și 149 de lei/kg și afumat – cu 302 și 248 de lei/kg.

Într-un comunicat al Consiliului Norvegian pentru Produse din Pește și Fructe de Mare (Norwegian Seafood Council), publicat pe 5 noiembrie, se arată că valoarea exporturilor de macrou din Norvegia a scăzut în octombrie 2025 cu 47% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, iar volumul exporturilor s-a redus cu 71%. Jan Eirik Johnsen, șeful departamentului de pește pelagic din cadrul consiliului, explică: „Declinul accentuat al exporturilor reflectă încetinirea pescuitului încă de la mijlocul lunii septembrie, spre deosebire de anul trecut, când o cotă semnificativ mai mare a fost pescuită pe tot parcursul lunii octombrie.”
Pe lângă reducerea volumului, prețurile la macrou au crescut considerabil. Prețul mediu plătit pescarilor a fost de 47,16 NOK/kg (≈ 4,41 USD/kg) comparativ cu 23,84 NOK/kg (≈ 2,22 USD/kg) în aceeași perioadă a anului trecut. Pentru macroul congelat întreg sub 600 g, prețul mediu de export a ajuns la 48,34 NOK/kg (≈ 4,51 USD/kg), iar în anumite săptămâni, s-au înregistrat prețuri de peste 53 NOK/kg (≈ 4,96 USD/kg) pe anumite piețe.
Consiliul Norvegian pentru Produse din Pește și Fructe de Mare avertizează că cererea depășește oferta, iar perspectiva unei cote de pescuit foarte mici pentru 2026 va menține prețurile ridicate.
„Mulți se întreabă cum va reacționa piața când peștele cumpărat de la pescari cu aproximativ 50 NOK/kg (dublu față de 2024, n.r.) va ajunge la consumatori”, subliniază reprezentantul Consiliului, concluzionând că industria, atât din Norvegia, cât și din străinătate, se confruntă cu o perioadă dificilă, caracterizată de volume reduse de macrou și de un nivel al prețurilor de neimaginat până recent.
Consiliul Norvegian pentru Produse din Pește și Fructe de Mare (Norwegian Seafood Council) este o companie publică de marketing și comunicare, deținută de Ministerul Comerțului, Industriei și Pescuitului din Norvegia, care colaborează cu industria norvegiană a produselor din pește pentru a crește valoarea acestora pe piețele noi și consacrate din întreaga lume.
Potrivit datelor oficiale, Norvegia este al doilea cel mai mare exportator de produse de pescuit și acvacultură, în principal, somon atlantic crescut în ferme.



