Close Menu

    Abonează-te la actualizări

    Obține ultimele noutăți pe email

    Cele mai populare

    UE consolidează siguranța plăților: clienții protejați mai bine împotriva fraudelor online

    Fructele care ajută la digestie. Câte fibre conține fiecare și ce cantitate se recomandă pe zi

    Târgul de Crăciun din Craiova, desemnat cel mai frumos din Europa. Află clasamentul integral al destinațiilor

    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Ziarul de Gardă
    • Despre noi
    • Publicitate
    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube TikTok Telegram
    ZdGUST
    • Sănătate
    • Gastronomie
    • Odihnă
    • Muncă
    • Mediu
    • Stil
    • Cultură
    Susține
    ZdGUST
    RECOMANDATE

    Cum pot părinții și profesorii să sprijine împreună copiii cu cerințe educaționale speciale

    05/09/20256 Mins Read9
    Share
    Telegram Facebook Twitter WhatsApp Email

    O relație deschisă și constructivă între părinți și școală joacă un rol esențial în dezvoltarea educațională a fiecărui elev, în special a celor cu cerințe educaționale speciale. Atunci când familia și profesorii colaborează constant, se creează un cadru educativ stabil, care asigură legătura dintre ceea ce învață copilul la școală și  sprijinul primit acasă. „Părinții pot consolida acasă strategiile și obiectivele stabilite în școală prin Planul Educațional Individualizat, iar profesorii pot utiliza informațiile despre interesele și abilitățile copilului în mediul familial pentru a adapta mai bine procesul de învățare”, explică Centrul Republican de Asistență Psihopedagogică.

    De ce este importantă comunicarea părinți – școală și ce greșeli trebuie evitate

    Informațiile pe care părinții le oferă despre punctele forte, interesele și nevoile copilului permit cadrelor didactice să personalizeze curriculumul și să aplice metode adaptate, contribuind astfel la atingerea potențialului maxim al elevului.

    „Când părinții și cadrele didactice comunică deschis, se creează o cultură a încrederii și respectului care contribuie la prevenirea discriminării și izolării elevilor cu cerințe educaționale speciale. Această abordare sprijină totodată formarea unei atitudini pozitive a tuturor elevilor față de diversitate”, menționează Centrul Republican. 

    Uneori, există situații în care relația dintre părinți și școală este afectată de abordări greșite. Centrul Republican atrage atenția că neacceptarea diagnosticului copilului, din teamă sau neîncredere, poate bloca accesul la sprijinul necesar. Alte greșeli frecvente includ lipsa de comunicare cu școala, furnizarea informațiilor incomplete sau chiar delegarea completă a responsabilității către profesori.

    „Părinții pot avea o atitudine negativă sau defensivă, considerând că școala îi blochează în loc să-i ajute, manifestând nemulțumiri neconstructive și acuzații, fără a căuta soluții comune. Toate aceste greșeli pot duce la un mediu de învățare ineficient și la dificultăți de adaptare pentru copil”, subliniază Centrul Republican de Asistență Psihopedagogică.

    Potrivit acestuia, responsabilitatea educației aparține ambelor părți. Colaborarea oferă un cadru echilibrat, în care fiecare contribuie activ la dezvoltarea și succesul copilului, prevenind punerea sarcinii exclusiv pe umerii părinților sau profesorilor.

    Când comunicarea devine deficitară și ce soluții sunt

    Când părinții și profesorii nu comunică eficient, copilul cu cerințe educaționale speciale are cel mai mult de suferit. „Poate simți tensiunea dintre părinți și profesor. El se poate simți prins la mijloc, temându-se că trebuie să ia o parte sau că este cauza conflictului. Acest stres emoțional poate duce la manifestări comportamentale negative, la o scădere a stimei de sine și la o aversiune față de școală”, explică Centrul Republican de Asistență Psihopedagogică. De asemenea, o comunicare slabă între părinți și profesori întârzie depistarea problemelor sau a noilor nevoi ale copilului. Profesorul nu află ce se întâmplă acasă, iar părintele nu înțelege dificultățile din clasă. Astfel, sprijinul necesar întârzie, iar dezvoltarea copilului are de suferit.

    Pentru a evita tensiunile, părinții sunt încurajați să abordeze discuțiile cu profesorii într-un mod constructiv, punând accentul pe parteneriat, nu pe acuzații.

    „În loc să spună «Copilul meu nu învață nimic la școală», pot întreba «Cum putem lucra împreună pentru a-l ajuta pe copilul nostru să progreseze la această materie?» Această abordare transformă problema într-un obiectiv comun, implicându-l pe profesor în procesul de soluționare. De asemenea, este important să folosească un limbaj al colaborării, utilizând formulări de genul «Ce putem face împreună?» sau «Aș dori să înțeleg mai bine cum putem sprijini obiectivele din Planul Educațional Individualizat al copilului meu»”, explică Centrul Republican.

    Părinții pot evidenția abilitățile copilului, apreciind eforturile profesorului și progresele, chiar și cele mici. De asemenea, este important să ofere informații utile despre starea și preferințele copilului, pentru a sprijini elaborarea unui Plan Educațional Individualizat eficient.

    Cum pot profesorii încuraja deschiderea și implicarea părinților?

    Pentru ca elevii cu cerințe educaționale speciale să aibă succes, profesorii trebuie să implice părinții ca parteneri egali în procesul educațional și să comunice cu ei clar și simplu, evitând termenii complicați și explicând bine obiectivele și metodele folosite. „Este recomandat să se stabilească o rutină de comunicare, fie prin mesaje scrise, apeluri telefonice sau întâlniri periodice, pentru a ține părinții la curent cu progresele și provocările copilului”, accentuează Centrul Republican de Asistență Psihopedagogică. Părinții pot oferi feedback despre cum aplică copilul, acasă sau în viața de zi cu zi, ceea ce învață la școală. De asemenea, aceștia pot fi implicați direct în procesul educațional prin activități concrete, cum ar fi exersarea unor abilități acasă sau participarea la activități de voluntariat la școală.

    „Aceasta le oferă un sentiment de control și implicare directă. Pe parcursul anilor de școală, profesorii trebuie să asigure o tranziție lină a implicării părinților: de la rolul direct de sprijin în teme la clasele mici – la un rol de partener în luarea deciziilor și în orientarea profesională la clasele mari”, explică Centrul Republican.

    Potrivit acestuia, profesorii ar trebui să asculte activ și să trateze cu seriozitate orice sugestie sau reclamație, asigurându-se că părinții nu se tem de consecințe negative.

    Cum să reacționeze părinții când copilul povestește despre o situație neplăcută cu profesorul?

    Când un copil cu cerințe educaționale speciale povestește despre o experiență neplăcută cu  profesorul, părinții ar trebui să reacționeze calm și cu empatie. Este important să evite reacțiile impulsive pentru a proteja bunăstarea emoțională a copilului.

    „Părintele trebuie să asculte povestea copilului fără a-l întrerupe, oferindu-i spațiul necesar pentru a se exprima complet. Este esențial să se valideze sentimentele copilului, folosind fraze precum «Îți înțeleg supărarea, sună foarte neplăcut ce s-a întâmplat» sau «E normal să te simți trist/supărat din cauza asta». Validarea emoțiilor nu înseamnă a fi de acord cu acuzația, ci, pur și simplu, a recunoaște și a respecta sentimentele copilului”, menționează Centrul Republican.

    Totodată, este important să se țină cont de particularitățile cerințelor educaționale speciale ale copilului, care pot influența percepția asupra evenimentelor, și să se pună întrebări deschise pentru a înțelege mai bine contextul.

    După clarificarea situației, părintele ar trebui să contacteze profesorul într-un mod respectuos, evitând acuzațiile directe și exprimând intenție de colaborare. Dacă problema nu poate fi rezolvată cu profesorul, părintele se poate adresa echipei ce implementează Planul  Educațional Individualizat sau Comisiei Multidisciplinare Intrașcolare, sau, dacă este necesar, conducerii școlii. 

    Pentru mai multe informații și resurse utile, vizitați site-ul abilitare.md, unde puteți găsi răspunsuri adaptate nevoilor voastre.

    Articolul a fost dezvoltat în cadrul proiectului UNICEF Moldova „O lume incluzivă începe cu mine, cu tine, cu noi…”, implementat de AO „Prietena mea”, cu suportul financiar al Ministerului pentru Cooperare Economică și Dezvoltare al Republicii Federale Germania, prin intermediul Băncii Germane de Dezvoltare (KfW).

    Articole asemănătoare

    Mediu 28/11/2025

    UE consolidează siguranța plăților: clienții protejați mai bine împotriva fraudelor online

    RECOMANDATE 28/11/2025

    Fructele care ajută la digestie. Câte fibre conține fiecare și ce cantitate se recomandă pe zi

    Odihnă 28/11/2025

    Târgul de Crăciun din Craiova, desemnat cel mai frumos din Europa. Află clasamentul integral al destinațiilor

    Populare în ultima lună
    (VIDEO) S-au duelat la Vocea României, iar Tudor Chirilă a făcut alegerea. Irina Rimes și Theo Rose & Horia Brenciu s-au „bătut” pe celălalt concurent
    22/11/20253.371 Views
    Vis împlinit pentru Emilian Crețu! Satul Negureni prinde rădăcini: 10 hectare de pădure au fost plantate în localitatea natală a actorului
    22/11/20253.252 Views
    De ce articulațiile dor mai tare când vine frigul: explicații și sfaturi de la reumatologa Liliana Groppa
    21/11/2025470 Views
    (VIDEO) Doi români care au ratat îmbarcarea au alergat pe pista aeroportului din Köln după un avion Wizz Air cu motoarele pornite
    24/11/2025393 Views
    Recomandate
    Mediu 28/11/20253 Mins Read6 Views

    UE consolidează siguranța plăților: clienții protejați mai bine împotriva fraudelor online

    Utilizatorii serviciilor de plată din Uniunea Europeană (UE) vor fi mai bine protejați împotriva fraudelor,…

    Fructele care ajută la digestie. Câte fibre conține fiecare și ce cantitate se recomandă pe zi

    Târgul de Crăciun din Craiova, desemnat cel mai frumos din Europa. Află clasamentul integral al destinațiilor

    Cum facem față anxietății în vremuri incerte: tehnici simple de gestionare a situațiilor

    Stay In Touch
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • YouTube
    • TikTok
    • Telegram

    Abonează-te la actualizări

    Dacp vrei să obții ultimele noutăți, introdu adresa de email

    Despre noi

    ZdGust este un nou proiect jurnalistic al ZdG care vine ca o recompensă după porția de investigații și materiale despre corupție, justiție și drepturile omului. ZdGust este un proiect care vorbește și despre cealaltă fațetă a vieții: sănătate, mediu, etica muncii, gastronomie, timp liber și tot ce poate face omul ca să înfrumusețeze viața sa și a comunității fără a dăuna mediului înconjurător. 
    Prin acest proiect, echipa editorială dorește să creeze un spațiu unde frumusețea vieții cotidiene este celebrată și împărtășită într-un mod accesibil și captivant.

    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube WhatsApp TikTok Telegram
    Recomandate

    UE consolidează siguranța plăților: clienții protejați mai bine împotriva fraudelor online

    Fructele care ajută la digestie. Câte fibre conține fiecare și ce cantitate se recomandă pe zi

    Târgul de Crăciun din Craiova, desemnat cel mai frumos din Europa. Află clasamentul integral al destinațiilor

    Cele mai populare

    (VIDEO) S-au duelat la Vocea României, iar Tudor Chirilă a făcut alegerea. Irina Rimes și Theo Rose & Horia Brenciu s-au „bătut” pe celălalt concurent

    Vis împlinit pentru Emilian Crețu! Satul Negureni prinde rădăcini: 10 hectare de pădure au fost plantate în localitatea natală a actorului

    De ce articulațiile dor mai tare când vine frigul: explicații și sfaturi de la reumatologa Liliana Groppa

    © 2025 Un proiect Ziarul de Gardă. 
    • Home
    • RECOMANDATE
    • Ziarul de Gardă

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.