Deși sunt amplasate în cele mai frecventate zone ale Chișinăului, mai multe gherete din parcurile Valea Morilor și Grădina Publică „Ștefan cel Mare” precum și din strada 31 August, nu oferă informații esențiale despre produsele pe care le vând. Lipsesc etichetele, lista ingredientelor sau alergenii.
„Ei pot zice orice și nici nu ai cum să vezi dacă e adevărat sau nu”
Diana, mama unui bebeluș diagnosticat cu intoleranță la lactoză, atrage atenția asupra pericolului pe care îl reprezintă lipsa informațiilor esențiale de pe produsele vândute în gherete din parcul Valea Morilor. „Am observat, însă, că aceste gherete nu afișează nicăieri lista ingredientelor sau termenul de valabilitate pentru produsele expuse”, relatează tânăra mamă.
Deși a încercat să obțină informații suplimentare de la vânzători, răspunsul nu a fost cel așteptat. „Mi s-a spus că nu au astfel de informații. Din păcate, singura informație pe care au putut să mi-o ofere a fost o listă generală cu denumirile produselor disponibile — fără compoziție, alergeni sau alte detalii esențiale”, relatează Diana, care se întreabă cum poate un consumator să aibă încredere într-un produs etichetat drept vegan, în aceste condiții. „Cum se poate convinge un consumator că un desert promovat ca fiind vegan este într-adevăr vegan?”
Ea evocă și un precedent. „Mai demult a fost un scandal legat de plăcinte, că se vindeau ca fiind plăcinte cu brânză, dar numai brânză nu era acolo. Acum, dacă ingredientele lipsesc, ei pot zice orice și nici nu ai cum să vezi dacă e adevărat sau nu”, concluzionează Diana.
Ce (NU) spun comercianții
Reporterul ZdGust.md a mers pe urmele Dianei și a solicitat de la vânzătorii mai multor gherete amplasate pe străzile centrale ale capitalei lista ingredientelor, a alergenilor și a termenului de valabilitate a produselor. Consultând șase gherete – una de pe strada 31 August, două din parcul Valea Morilor și trei din Grădina Publică „Ștefan cel Mare” – reporterul a reușit să obțină doar un certificat de calitate. Restul documentelor solicitate NU au fost prezentate.
I-am contactat ulterior pe reprezentanții celor șase gherete și le-am spus că suntem jurnaliști. Telefonic, ne-au zis că sunt deschiși să ofere informații despre componența produselor, la solicitare expresă din partea consumatorilor.
Nicolae Grajdean, administrator Coffee Meow: „Dacă pe noi ne întreabă din ce este făcut, noi avem și o dăm la solicitare”, ne-a spus un administrator. Întrebat dacă aceste informații erau disponibile anterior, el a precizat: „Ea poate și este pe undeva… pur și simplu la noi nu se întreabă asta. Lucrătorii știu deja din ce e făcut”.

Reprezentant gheretă Bonjour Cafe: „Rețetele sunt păstrate într-un dosar intern și provin direct de la producătorii de patiserie. Noi le cumpărăm de la producător, care la fel are în anexă la facturi componența produsului”. Întrebați de ce aceste informații nu sunt afișate public, acesta a declarat. „Componența este prea mare și ea nu poate fi fizic afișată așa ca să fie clară”. În ceea ce privește solicitările directe ale clienților acesta a precizat că oamenii „trebuie să sune atunci la administrație și noi vom discuta direct cu persoanele date. La noi, până acum, nu a venit nicio solicitare.”

Reprezentantă gheretă Sandra: „Nu cunoaște că e nouă, dar dacă ceva eu îi transmit diseară și mâine vi-l arată. Era, eu l-am și pus undeva, dar cred că atunci când au făcut curat l-au pus pe undeva”. Administratoarea ne-a spus că personalul se schimbă des, ceea ce creează dificultăți în gestionarea informației: „Acum, cu lucrătorii știți ce se întâmplă — e foarte greu. În fiecare zi poți să-i schimbi, sau pot să închidă ghereta și să nu-ți spună. Se duc și cu cheia în buzunar.” În final, administratoarea ne-a asigurat că problema va fi remediată: „Am să o pun pe fată la cunoștință. Când o să veniți, să vi-l prezinte.”

Ce spune legea și Agenția pentru Siguranța Alimentelor
Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor (ANSA) confirmă, într-un răspuns pentru ZdGust.md că toți operatorii economici din domeniul alimentar, inclusiv cei care activează în gherete sau automagazine, au obligația legală de a respecta normele de igienă și informare a consumatorilor, indiferent de dimensiunea sau mobilitatea unității comerciale.
Potrivit legislației, gheretele se încadrează în categoria „unități de comerț ambulant” și trebuie să fie certificate sanitar-veterinar de ANSA. Comerțul ambulant cu produse alimentare este permis doar dacă sunt respectate condițiile sanitare și dacă sunt deținute acte permisive, inclusiv autorizații pentru transport și certificate de înregistrare a produselor.
Conform reprezentanților ANSA, vânzătorii TREBUIE să ofere informații clare despre componența produselor, în special în ceea ce privește alergenii, ingredientele și termenul de valabilitate.
Vedeți, mai jos, un fragment din răspunsul primit de la ANSA:
„Potrivit cadrului legislativ, toți operatorii din domeniul alimentar sunt responsabili pe întregul lanț alimentar de respectare a legislației din domeniul alimentar inclusiv a etichetării, astfel comercianții ce practică comerțul sezonier în gherete cu produse ambalate achiziționate direct de la producător, trebuie să se conformeze și să respecte prevederile art.8 alin.(1) din Legea nr.279/2017 privind informarea consumatorului cu privire la produsele alimentare5, indicate pe ambalajul de desfacere a produsului.
În acest sens, în temeiul art.37 din Legea nr.279/2017, pe produsele alimentare prezentate în formă nepreambalată (ca exemplu: produse de tip fast – food, produse de patiserie/cofetărie, cocktailuri), expuse spre vânzare către consumatorul final, este obligatoriu includerea mențiunilor specificate la art.8 alin.(1) lit.a) denumirea produsului alimentar; b) lista ingredientelor; c) oricare ingredient sau adjuvant tehnologic menționat în anexa nr. 1 ori provenit dintr-o substanță sau dintr-un produs menționat în anexa nr. 1, care provoacă alergii sau intoleranță, utilizat la fabricarea sau prepararea unui produs alimentar; f) informații privind valabilitatea produsului alimentar: data-limită de consum ori data durabilității minimale sau data fabricării și termenul de valabilitate; i) țara de origine sau locul de proveniență.
Cu privire la pct. 2) – Legea prevede obligativitatea afișării acestor informații vizibil consumatorilor. La cerere, vânzătorul prezintă documente confirmative de însoțire ce confirmă siguranța și calitatea produselor alimentare.
Totodată, având în vedere mențiunile obligatorii referitoare la etichetarea produselor alimentare menționate anterior la pct.1) din prezentul răspuns, ei au oportunitatea de a le înscrie pe un afiș, anunț, broșură, catalog sau în altă formă, plasate într-un loc vizibil și accesibil consumatorilor. (…)
Operatorii de rea credință care nu se conformează cu prevederile legislative a etichetării, în dependență de constatările depistate în cadrul controlului și de graviditatea acestora, riscă sancțiuni contravenționale aplicate persoanelor juridice, persoanelor cu funcție de răspunde și persoanelor fizice și după caz, cu retragerea actului permisiv. De menționat faptul că prin efectuarea controalelor planificate și inopinate, se constată astfel de cazuri.
Cetățenii pot sesiza oficial nereguli prin depunerea unei petiții, în baza art. 72-75 din Codul administrativ nr. 116/2018.
Petițiile înaintate în adresa Agenției pot fi depuse în modul următor: – personal în cadrul cancelariei Agenției (mun. Chișinău, str. M. Kogălniceanu 63), care înregistrează petițiile;
– la sediul Subdiviziunilor Teritoriale pentru Siguranța Alimentelor; – prin poștă, la adresa: MD-2009, mun. Chișinău, str. M. Kogălnicenu 63; – în format electronic la adresele de e-mail: info@ansa.gov.md, cancelaria@ansa.gov.md.
Dumitru PANIȘ, reporter stagiar