În ultimii ani, numărul persoanelor decedate în urma accidentelor rutiere este în scădere în Republica Moldova. Totuși, rata deceselor rămâne semnificativ mai mare decât media Uniunii Europene. În 2024, Moldova a înregistrat 87 de decese rutiere la un milion de locuitori – de 1,9 ori mai mult decât media UE, care a fost de 45 de decese. Această valoare o plasează chiar peste România, țara cu cea mai ridicată mortalitate rutieră din UE.
În primele șase luni ale anului 2025, în Republica Moldova au fost înregistrate 976 de accidente rutiere, soldate cu 77 de persoane decedate și 1 100 de persoane traumatizate. Dintre victime, 226 au fost copii.
Depășirea vitezei, neadaptarea acesteia la condițiile meteo, neatenția șoferilor, conducerea în stare de ebrietate, neacordarea priorității legale pietonilor rămân a fi principalele cauze ale accidentelor rutiere.
Media UE în 2024: 45 de decese cauzate de accidentele rutiere la un milion de locuitori
Cele mai sigure drumuri din Europa, potrivit datelor din 2024, se află în Norvegia, care a înregistrat cea mai scăzută rată a deceselor rutiere – 16 decese la un milion de locuitori – urmată de Suedia, cu 20 de decese la un milion de locuitori. În Malta, Danemarca, Regatul Unit, Luxemburg, Elveția, Finlanda, Slovenia, Irlanda și Germania, rata mortalității rutiere este egală sau mai mică de 35 de decese la un milion de locuitori.
Cele mai ridicate rate ale mortalității rutiere se înregistrează în Serbia și România, cu 78, respectiv 77 de decese la un milion de locuitori. În patru țări – Țările de Jos, Israel, Slovacia și Serbia – mortalitatea rutieră este mai mare în 2024 decât era în 2014.
Prin comparație, în 2024, rata deceselor rutiere în Republica Moldova a fost de 87 la un milion de locuitori – de 1,9 ori mai mare decât media Uniunii Europene și chiar peste nivelul înregistrat în România, care rămâne țara cu cea mai ridicată mortalitate rutieră din UE.
Traseele naționale cu risc sporit
Conform numărului de accidente rutiere în primele trei luni ale anului 2025, trasee cu risc sporit de producere a accidentelor rutiere grave sunt considerate următoarele:
- Traseul R6 Chișinău – Orhei – Bălți: 13 accidente, soldate cu 2 persoane decedate și 16 persoane traumatizate;
- Traseul R3 Chișinău – Hîncești – Cimișlia – Basarabeasca – frontiera cu Ucraina: 9 accidente, soldate cu 13 persoane traumatizate;
- Traseul R14 R6 – Codrul Nou – Soroca – Unguri – frontiera cu Ucraina: 6 accidente, soldate cu 14 persoane traumatizate;
- Traseul M5 Frontiera cu Ucraina – Criva – Bălți – Chișinău – Tiraspol – frontiera cu Ucraina (E584): 6 accidente, soldate cu 1 persoană decedată și 10 persoane traumatizate;
- Traseul R4 R6 – Goian – Criuleni – M1: 5 accidente, soldate cu 1 persoană decedată și 6 persoane traumatizate.