În 99% dintre școlile din R. Moldova telefoanele sunt folosite înclusiv în scop educațional, în mod controlat și planificat: pentru proiecte, aplicații interactive sau cercetare, arată un sondaj național cu privire la implementarea reglementărilor referitoare la utilizarea telefoanelor mobile în instituțiile de învățământ, realizat de Ministerul Educației și Cercetării (MEC). La sondaj au participat 1 146 de școli primare, gimnazii și licee din toate raioanele, municipiile și din UTA Găgăuzia.
Obiectivele acestor reglementări au fost consolidarea disciplinei în școli și susținerea unui climat educațional mai sănătos.
„Datele arată că măsura și-a atins scopul. Peste 90% dintre școli și-au creat un regulament intern clar și participativ. În majoritatea cazurilor, părinții, cadrele didactice și conducerea instituției au contribuit la elaborarea regulilor, asigurând astfel legitimitate și asumare colectivă”, susține Valentina Olaru, secretar de stat la MEC.
Datele sondajului mai arată că, 83% dintre școli raportează respectarea deplină a interdicției de către elevi. Abaterile sunt izolate, iar măsurile aplicate de la avertismente verbale la dialoguri cu familia au avut caracter preventiv și educativ.
61% dintre instituții nu au raportat niciun incident. Acolo unde au existat probleme, acestea au fost gestionate fără măsuri drastice, ci prin sprijin, explicații și responsabilizare.
Potrivit MEC, o provocare semnalată de mai multe instituții ține de lipsa spațiilor de depozitare. Aproximativ 20% dintre școli nu au identificat încă soluții adecvate pentru colectarea și păstrarea telefoanelor în siguranță pe durata lecțiilor.