R. Moldova face progrese în domeniul educației incluzive, iar cel mai recent studiu lansat de UNICEF în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării, intitulat „Incluziunea copiilor cu cerințe educaționale speciale în sistemul educațional (2024)”, aduce în prim-plan progresele și provocările acestui proces. Evenimentul de lansare a avut loc în Parlamentul R. Moldova, reunind reprezentanți ai autorităților, instituțiilor publice, cadrelor didactice, părinților și chiar ai elevilor cu cerințe educaționale speciale (CES).
Conform studiului, numărul copiilor cu CES integrați în școli a crescut considerabil, fapt ce evidențiază succesul politicilor de incluziune implementate până acum. Studiul a fost realizat în cadrul Programului „Inovații digitale în sistemul educațional din Republica Moldova”, finanțat de Parteneriatul Global pentru Educație (Global Partnership for Education).
Obiectivele studiului
Studiul reprezintă o analiză amplă a situației actuale privind incluziunea educațională a copiilor cu CES. Printre obiectivele principale ale cercetării se numără:
- Evaluarea politicilor în domeniul educației incluzive;
- Analiza percepțiilor publice asupra incluziunii copiilor cu CES;
- Monitorizarea practicilor de evaluare a rezultatelor școlare.
Datele colectate reflectă opiniile cadrelor didactice, părinților și ale elevilor despre integrarea copiilor cu dizabilități în procesul educațional. Indicatorii actuali au fost comparați cu studiile similare din 2009, 2012 și 2018, oferind o perspectivă asupra progreselor realizate de-a lungul anilor. Studiul relevă atât practicile eficiente, cât și lacunele existente, oferind recomandări pentru consolidarea educației incluzive.
Pe baza concluziilor, autoritățile planifică să folosească rezultatele cercetării pentru diseminarea exemplelor de bună practică și pentru a dezvolta politici mai bine adaptate nevoilor copiilor cu CES.
Deși au fost realizate progrese semnificative, studiul subliniază și provocările persistente în procesul de incluziune.
Lipsa de resurse materiale adecvate, pregătirea insuficientă a cadrelor didactice și stereotipurile legate de copiii cu dizabilități rămân bariere importante în calea unei incluziuni eficiente. Cu toate acestea, finanțarea internațională și parteneriatele strategice oferă premise pozitive pentru depășirea acestor obstacole.