Psihologia mass-media este un domeniu emergent care studiază impactul mass-media și al tehnologiilor asupra comportamentului uman. Potrivit verywellmind, acest domeniu combină cercetări din psihologie, sociologie și studii media pentru a înțelege conexiunea tot mai complexă dintre oameni și media, explorând cum mass-media influențează gândurile, emoțiile și comportamentele noastre.
Ce este psihologia mass-media?
Psihologia mass-media este un domeniu interdisciplinar care analizează modul în care interacțiunea oamenilor cu mass-media și tehnologia le influențează comportamentele, gândurile și sentimentele, scrie verywellmind. Deși influența mass-media asupra oamenilor este un subiect de cercetare deja bine cunoscut, faptul că mass-media evoluează rapid face acest domeniu de studiu din ce în ce mai complex.
Psihologia mass-media combină cercetări din psihologie, științele comunicării, sociologie, studii media, antropologie și altele. Acesta poate fi definită drept „studiul științific al comportamentului uman, al gândurilor și sentimentelor trăite în contextul utilizării și creării mass-media.” Astfel, psihologia mass-media explorează interacțiunea dintre oameni și mass-media și modul în care aceasta influențează comportamentele lor.
Istoria psihologiei mass-media
Rădăcinile psihologiei mass-media pot fi urmărite până în urmă cu mai bine de un secol, când primele studii se concentrau pe percepția oamenilor asupra spațiului tridimensional pe o pânză bidimensională.
Aceste idei au fost aplicate în cartea din 1916 a psihologului social Hugo Munsterberg, The Photoplay: A Psychological Study, care a fost primul studiu care analiza modul în care publicul răspundea la filme. Pe măsură ce televiziunea a devenit mai răspândită în anii 1950, psihologii au început să cerceteze efectele mass-media asupra copiilor.
Totuși, psihologia mass-media nu a fost recunoscută ca un domeniu oficial în cadrul psihologiei până în 1986, când a fost înființată Divizia 46: Psihologia Mass-Media, de către Asociația Americană de Psihologie (APA). De la înființarea sa, acest domeniu s-a extins, iar acum se concentrează pe studierea efectelor și influenței mass-media asupra oamenilor.
Temele principale în psihologia mass-media
- Influența mass-media: cercetările analizează, de exemplu, dacă expunerea la imagini violente în mass-media crește agresivitatea, cum sunt influențate concepțiile copiilor despre rolurile de gen și cum pot fi construite mesaje media pentru a încuraja comportamente prosociale, precum donațiile pentru caritate.
- Învățat online: cum se pot ajusta lecțiile pentru a fi eficiente în mediul online și cum să creăm platforme de învățare care să mențină atenția studenților și să asigure o absorbție corespunzătoare a informațiilor.
- Impactul rețelelor sociale: analiza modului în care platformele de socializare pot influența relațiile interpersonale și cum să reducă comportamentele negative online, precum bullying-ul cibernetic.
- Implicarea publicului: cercetarea modului în care oamenii râd și plâng la filme, seriale sau podcasturi, cum poveștile influențează stima de sine și de ce fanii culturii populare se adună pentru a forma comunități susținătoare.
Psihologia mass-media este un domeniu relativ nou, iar carierele specifice în acest domeniu nu sunt încă foarte bine definite, deși cercetarea rămâne o direcție principală. Mulți oameni care vor să investigheze impactul psihologic al mass-media aleg să devină psihologi cercetători în academie.
Însă, nu doar în cercetare se aplică psihologia mass-media. Tehnologia în continuă expansiune generează numeroase oportunități de aplicare a principiilor psihologiei mass-media în diverse industrii, de la divertisment și educație, până la politică.
De exemplu, persoanele care proiectează experiențe de utilizator pentru site-uri web comerciale sau realități virtuale trebuie să înțeleagă cum să creeze interfețe ușor de utilizat și captivante. De asemenea, învățătura despre alfabetizarea media și cibernetică este din ce în ce mai importantă și poate fi implementată de psihologi mass-media, în special în școli, pentru a educa copiii de la o vârstă fragedă.
Viitorul psihologiei mass-media
Deși cercetările din psihologia mass-media s-au concentrat la început asupra efectelor negative ale mass-media, nu toate efectele sunt neapărat rele.
Cum folosim mass-media este cel mai important aspect. Pe măsură ce mass-media devine tot mai omniprezentă în viața noastră, trebuie să învățăm cum să maximizăm beneficiile și să minimizăm efectele negative.
Psihologii mass-media joacă un rol esențial în aceste dezvoltări, iar în viitor vor fi necesari tot mai mulți experți în acest domeniu.
În timp ce nu trebuie să evite sublinierea efectelor negative ale mass-media, psihologii mass-media trebuie să își concentreze și eforturile asupra modului în care mass-media poate fi utilizată pentru a spori bunăstarea și pentru a încuraja comportamente prosociale.