O critică din partea generației Z, care ironizează stilul, gesturile și preferințele milenialilor, de la șosetele scurte până la modul în care își fac selfie-uri, prin prisma The Guardian.
Natalie Ormond, în vârstă de 43 de ani, este convinsă că are dreptate în privința șosetelor scurte. Ca membră a generației mileniale (cei născuți între 1981 și 1996), susține că șosetele foarte scurte sunt o alegere estetică superioară față de cele lungi, care au revenit în tendințele actuale. „Cu cât șoseta e mai scurtă, cu atât mai bine”, afirmă ea.
Potrivit The Guardian, șosetele nu sunt singurul subiect de dispută între generații. Generația Z, născută între 1997 și 2012, consideră că:
-
stilul vestimentar al milenialilor este depășit – blugii skinny sunt înlocuiți cu pantaloni largi sau cargo;
-
gusturile în mâncare s-au schimbat – avocado pe pâine prăjită, preferat de mileniali, este înlocuit de matcha sau alte alegeri moderne;
-
emoji-urile folosite de mileniali, sunt considerate penibile de cei din generația Z;
-
există o diferență de stil în videoclipurile filmate – milenialii fac o pauză scurtă la început, ca să verifice dacă se înregistrează (așa-numita „pauză milenială”), pe când generația Z filmează direct, fără ezitare;
-
selfie-urile milenialilor sunt atent făcute și filmate cu camera frontală, pe când generația Z preferă camera din spate și unghiul larg (zoom 0.5x), și sunt făcute fără filtre.
Milenialii, care în urmă cu doar câțiva ani erau considerați progresiști, au devenit acum ținta glumelor din partea celor mai tineri. În jargonul online, sunt numiți „cringe” (ciudați sau jenanți) sau demodați.
Chiar și autoarea articolului, născută în 1991, recunoaște că tranziția de la „generația cool” la „generația ironizată” a fost bruscă. Mulți mileniali au fost crescuți fără smartphone-uri, dar s-au adaptat rapid la mediul digital. Tot ei au contribuit decisiv la apariția culturii social media – dar acum sunt tratați cu condescendență de către generația Z, care le consideră stilul de viață învechit.
Lily Saujani, în vârstă de 37 de ani, este una dintre milenialele care simte această schimbare.
„Pe TikTok mereu cineva critică milenialii. Ni se spune că nu avem stil, că râdem greșit sau că scriem textele într-un mod rușinos. Pare că tot ce facem este greșit, generația Z se comportă de parcă a inventat totul”, spune ea.
Lizzie Cernik, în vârstă de 41 de ani, spune că milenialii s-au luptat cu prejudecăți serioase: au fost acuzați că nu muncesc destul, că sunt prea sensibili sau că nu-și pot cumpăra o locuință din cauză că cheltuie prea mult pe cafea.
Un moment de cotitură a fost pandemia. Mulți mileniali au încheiat etapa petrecerilor sau a socializării intense chiar în timpul lockdownului. După aceea, generația Z a schimbat trendurile în modă, cultură online și conținut video, scrie The Guardian.
Laura Pearson, influenceră, spune că tot mai multe branduri caută să colaboreze cu membri ai generației Z, considerând că sunt mai autentici și mai conectați cu publicul actual.
„Platformele sunt acum dominate de creatori foarte tineri, care nu au experiență, dar au succes rapid. Este greu să concurezi cu asta”, explică ea pentru The Guardian.
Dr. Carolina Are, cercetătoare în domeniul rețelelor sociale, subliniază că diferențele dintre generații sunt evidente mai ales pe TikTok. Milenialii încă sunt atașați de estetica perfectă, postările bine editate și imaginea controlată. Generația Z, în schimb, adoptă un stil haotic, nefiltrat, ironic.
Umorul este un alt teren de confruntare, scrie The Guardian. Milenialii apelează la autoironie și sarcasm, pe când generația Z favorizează absurdul, glumele fără sens aparent. La toate acestea se adaugă și factorii externi: criza climatică, polarizarea politică, anxietatea economică – care contribuie la un ton mai cinic și mai radical în discursul generației Z.
În final, concluzia autoarei este simplă: e timpul ca milenialii să accepte că nu mai sunt în centrul atenției. Așa cum ei au ironizat generația dinaintea lor, a venit rândul lor să fie ironizați.